Ademhalen
Op een juiste manier ademhalen is essentieel voor een goede nachtrust en helpt bij de vetverbranding. Hulp nodig bij het verbeteren van je ademhaling?
Plan een kennismaking
We kunnen meer dan drie weken zonder eten en een paar dagen zonder water. Maar we kunnen niet meer dan een paar minuten zonder zuurstof. Ademhalen is van levensbelang, maar helaas besteden we er maar weinig aandacht aan. Je ademhaling is de link tussen je lichaam en je mentale gezondheid. Wanneer je bewust ademhaalt krijg je controle over je eigen gezondheid. Zo beïnvloed je ook je stress niveau. Krijg je meer fysieke balans, mentale kracht en controle over je emoties. 
 
De Gezondheidsarchitect zorgt ervoor dat je begrijpt waarom je ademhaling belangrijk is. Wij leren je hoe je jouw ademhaling kan verbeteren. Zo zul je snel genoeg ervaren hoe veel beter je je kan voelen als je ademhaling klopt. 
Ademhalen doe je via je neus!

Wat betekent ademhaling voor ons?

Ademen via je neus

Wanneer je altijd door je mond ademt zul je sneller overademen. Overademen gebeurd wanneer je te diep en te vaak ademhaalt. Wanneer je door je neus ademt, zul je minder snel overademen. Bij de Gezondheidsarchitect zeggen we “Je neus is voor ademhalen en je mond is voor eten”.
 
Voordelen van het door je neus ademen zijn eindeloos. Je neusgaten zijn kleiner dan het gat van je mond. Ademen door je neus zorgt er dus voor dat je langzamer uitademt. Je longen hebben meer tijd om zuurstof uit de ingeademde lucht te halen. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld een beter uithoudingsvermogen bij het sporten!  Ook zul je minder uitdrogen, omdat je neus de lucht vochtig maakt én verwarmt. Wanneer je door je mond ademt verlies je namelijk veel meer water. Een extra bonus van door je neus ademen is dat je meer bacteriën en virussen kan neutraliseren. Je neus heeft een soort ontsmettingsfunctie. 

Langzaam ademhalen

Door langzaam adem te halen heb je controle over je autonome zenuwstelsel. Langzaam ademhalen heeft veel voordelen. Zo verlaagt het je hartslag en bloeddruk en verbetert het je slaap. 
 
De optimale ademhalingsfrequentie is 5,5 ademhalingen/minuut. Dit betekent dat je 5,5 seconde inademt en daarna 5,5 seconde uitademt. Veel volwassenen hebben een ademhalingsfrequentie van rond de 20 ademhalingen/minuut. Veel te veel dus! Helaas brengt zo’n hoge ademhalingsfrequentie veel problemen met zich mee. 
 
Onregelmatig of overademen leidt tot een lage kooldioxide (CO2) waarde in je bloed. Deze lage CO2 waarde zorgt ervoor dat minder zuurstof je cellen bereikt. Dit heeft verschillende gevolgen. Zo vermindert je vetverbranding en verhoogt je verlangen naar suiker. Ook geeft het stress aan je lichaam, verlaagt het de spijsvertering en vermindert het de opname van voedingsstoffen

Stress verminderen

Kijk eens om je heen hoe veel mensen door hun mond ademen. Al deze mensen zitten in stress-modus. De mondademhaling zorgt er namelijk voor dat je luchtwegen en bloedvaten vernauwen.

Door je neus ademen is een natuurlijke rem om niet in stress te gaan. Dat voorkomt blessures. Aan het begin zal je juist wat meer stress ervaren en sneller door je mond willen ademen, maar houd vol. Het gevoel wat je overhoudt aan juiste ademhaling door je neus is héérlijk.

Gebruik je buik !

Er zijn twee manieren om adem te halen, via de borst of de buik (middenrifademhaling). Wanneer je ademt via de buikademhaling, zul je gemakkelijker ontspannen. Dit komt omdat buikademhalen het parasympathische zenuwstelsel activeert. Het parasympathische zenuwstelsel regelt de relax-and-digest (rusten en verteren) systeem. 
 
De buikademhaling werkt als volgt: leg een hand op je buik. Bij het inademen stijgt je hand en zet je buik uit (zoals een ballon opblazen). Bij het uitademen is ontspant je buik en daalt je hand (zoals het leeglopen van een ballon). Hierbij is het belangrijk om beter te leren om diep uit te ademen. Je leert het middenrif aan- en ontspannen wanneer je dieper uit ademt en de natuurlijke adem toelaat.

Ben jij wel zo gezond als je denkt?

Krijg direct meer inzicht in jouw gezondheid met onze korte vragenlijst.
Gratis

Drie makkelijke tips

Tip 1
Let op dat je altijd door je neus blijft ademen.
Tip 2
Loop altijd rechtop met je schouders licht naar achter.
Tip 3
Verplaats je ademhaling van je borst naar je buik.
Previous
Next

Onze andere basis principes

Kleurrijk voedsel op de markt

Voeding

Het lijkt heel logisch, voeding kan je gezondheid maken of kraken. Maar toch maken we vaak de verkeerde keuzes. We zijn verslaafd aan suikers en het liefst eten we elk uur wat lekkers. Is dit wel hoe we gezond oud kunnen worden? Hoe komen we van onze suikerverslaving af? Wij leggen het je uit!

Zicht vanuit het bed

Slapen

Slaap wordt vaak het eerst aan de kant gezet wanneer we meer tijd nodig hebben in ons drukke bestaan. Maar slaap is het belangrijkste aspect van je leefstijl. Leer waarom je meer aandacht moet geven aan een goede nachtrust. Ten slotte begint je dag op het moment dat je naar bed gaat...

Gewichtheffen

Bewegen

Veel van ons bewegen te weinig. Zo zitten we bijvoorbeeld tijdens werk aan ons bureau gekluisterd. We weten dat we meer moeten bewegen, maar wat voor soort beweging zouden we iedere dag moeten doen? En is beweging wel zo belangrijk als we denken dat het is?