Het is meer dan je gewicht

Meten is weten. Wat betekent dat precies? Wat kun je dan allemaal weten als we praten over onze gezondheidstoestand? 

Leefstijlverandering, gewichtsverlies

De standaard: lichaamsgewicht

Iedereen is constant bezig met zijn of haar gewicht. Logisch, het is makkelijk te meten en je ziet hier snel verschil. Maar is dit wel zo betrouwbaar als je denkt? Spier is namelijk zwaarder dan vet. Zo neemt een kilo spier minder plaats in dan een kilo vet en zul je dus zeker verschil merken In je omvang terwijl de weegschaal geen gewichtsverlies laat zien. Baseer je vooruitgang dus niet alleen op het getal op je weegschaal!

Tip schaf een weegschaal aan die ook je bot-, vet-, spier- en waterpercentages meet.

Body Mass Index (BMI)

Naast het gewicht is de Body Mass Index (BMI) ook een veel voorkomende maat bij gewichtsverlies. Deze maat neemt je leeftijd, lengte en gewicht mee in de berekening en laat je zien of je onder-, normaal, overgewicht of obese bent.  Houd er rekening mee dat deze waarde je gewicht meetelt. Als je dus veel spiermassa hebt zul je een label ‘overgewicht’ kunnen krijgen terwijl je hartstikke fit bent!

Waist-Hip Ratio (WHR)

Als het gewicht en de BMI niet betrouwbaar zijn voor gewichtsverlies, waar kijk je dan wel naar? Bij de Gezondheidsarchitect meten we de Waist-Hip Ratio (WHR). Dit is de verhouding tussen je taille en je heup. De WHR weerspiegeld het risico op cardiovasculaire ziekten en diabetes. 

Dit risico wordt namelijk vergroot door buikvet. Dit is al het vet wat zich ophoopt rondom je organen. Je kunt dus beter een ‘peer-figuur’ hebben dan een ‘appel-figuur’ of ‘reserve wiel’. Bij het peer-figuur zit het meeste vet op de heupen en niet rondom de organen. 

Hoe meet je het zelf?

Meet aan het einde van de uitademing zodat het diafragma zich in neutrale positie bevind. Trek het meetlint strak genoeg zodat het rondom overal de huid raakt, maar zo dat het niet in je huid indrukt. 

  1. Meet je Taille net onder je onderste rib, een stukje boven je navel. Op het smalste punt van je buik.
  2. Meet je Heup op het breedste deel van je bil. 
  3. Reken de WHR uit door je Taille te delen door je Heup. Controleer je resultaat in de tabel hieronder en check je risico. 

Jouw ideale gewicht

Ook al is het gewicht niet de meest betrouwbare bron van je gewichtsverlies en gezondheid. Toch is het belangrijk dat je weet waar je naar toe gaat werken. Wat is jouw ideale gewicht? Het bereken van je ideale gewicht is simpel en voor man en vrouw verschillend. 

Voor vrouwen is de eerste 152 cm in lengte is gelijk aan 45 kg. Voor elke 10 cm extra in lengte moet je 9 kg optellen. Een vrouw van 168 cm heeft in de basis als gewicht 45 kg en telt daarbij 168-152 = 16 cm / 10 cm = 1,6 x 9 = 14 kg extra. Haar ideale gewicht is dan ± 59 kg.

Voor mannen is de eerste 152 cm in lengte is gelijk aan 50 kg. Voor elke 10 cm extra in lengte moet je 9 kg optellen. Een man van 182 cm lang heeft dus een basis gewicht van 50 kg en telt 182-152 = 30 cm / 10 cm = 3 x 9 = 27 kg extra. Zo is het ideale gewicht van deze man ± 77 kg. 

Die buik wordt helaas niet platter in twee weken. Duurzaam gewicht verliezen kost tijd!
Hulp nodig?

Wekelijks meten

We raden aan om wekelijks je voortgang te meten. Door niet elke dag op de weegschaal te gaan staan word je niet gedemotiveerd wanneer je een dag wat meer water vasthoud. Deze dagelijkse schommelingen in gewicht zijn namelijk normaal. 

Het wekelijks meten doen we onder het principe van MoM staat dus voor Meten op Maandag. Het is belangrijk dat je, wanneer je gaat meten, dit doet op een nuchtere maag. Dit houdt in dat je nog niks hebt gegeten of gedronken als je meet. Het makkelijkst is om direct na het opstaan en het ochtend toilet bezoek je meetmoment te plannen. Op deze manier krijg je de meest nauwkeurige resultaten en is het wekelijks bijhouden van de vooruitgang het meest betrouwbaar! 

Mocht je toch liever op een andere dag meten, dan kan dat ook! Houd het echter zo dat je elke week op dezelfde dag meet.

Vind je dit artikel leuk?

Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on facebook
Deel via Facebook
Share on linkedin
Deel op Linkdin
Share on twitter
Deel op Twitter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.