Neusademhaling

De neus is om te ademen, de mond om te eten”, simpeler kan het bijna niet. De neus heeft veel belangrijke functies, zoals het produceren van stikstofoxide, het verwarmen van de lucht en het filteren van vieze stofjes (zoals bacteriën en virussen).

Ademhalen door je neus

Helaas maakt bijna niemand meer gebruik van deze natuurlijke manier van ademhalen: de neusademhaling. De mondademhaling werd alleen gebruik door onze voorouders als reactie op gevaar, de ‘fight-or-flight’ reactie. Wanneer we worden geboren ademen we allemaal door ons neus. Hoe kan het dan dat we nu allemaal door ons mond ademhalen? Het antwoord is simpel: door onze leefstijl. 

Vroeger zat ons dieet vol met basisch voedsel, maar ondertussen zit ons huidige dieet vol verzurend voedsel wat leidt tot een grotere behoefte aan ademhalen. Overademen (te veel of te vaak ademhalen) zorgt er dan voor dat deze verzuring die ontstaat door ons eten omlaag gebracht wordt door koolzuur uit te ademen. 

Naast dat de mondademhaling een stress reactie uitlokt, stimuleert het ook de borstademhaling. Welke alleen nog maar voor meer stress zorgt. Het advies om dan ‘diep in te ademen’ zal je stress daarom ook niet verminderen. Wat wel helpt, is om door je neus te ademen. De neusademhaling leidt namelijk tot ademen via je middenrif (de buikademhaling), wat zorgt voor ontspanning. 

Waarom je neus zo belangrijk is

Ademhalen door je neus is belangrijk om meerdere redenen. Je neus zet de luchtstroom die je inademt om in een regelmatig patroon. Dit gebeurd door je neusschelpen (een aantal sponzige botjes), doodlopende steegjes en ventielen waar de lucht doorheen wordt geleid. Dit zorgt er niet alleen voor dat de lucht optimaal wordt blootgesteld aan kleine bloedvaten maar leidt ook alle lucht langs je neusslijmvlies, waar de lucht wordt verwarmd, bevochtigd en gesteriliseerd (schoongemaakt/gefilterd) voordat het doorstroomt naar je longen. 

Andere voordelen van het ademen door je neus zijn dat je longen beter ontplooien door de verminderde snelheid van de luchtstroom wat zorgt voor 10-20% meer zuurstofopname! Ook is je neus een belangrijke bron van stikstofoxide (NO), een gas dat zorgt voor een verbetering van de zuurstofvoorziening in je lichaam. Lees hier (blog stikstofoxide) meer over dit bijzondere gas.

Waarom je niet door je mond wilt ademen

Wist je dat je wel tot 42% meer water verliest als je door je mond ademt dan wanneer je je neus gebruikt? Daarom wordt je ook altijd met een droge mond wakker als je ’s nachts door je mond ademt, een droge neus zul je nooit tegenkomen. Deze droge mond zorgt daarnaast ook voor meer verzuring in je mond wat kan leiden tot een veranderde bacteriële flora, meer gaatjes en ontstoken tandvlees! Nóg een goede reden om door je neus te ademen. Oh ja, de mondademhaling draagt ook nog bij aan al het gesnurk en slaapapneu…

Overstappen van je mond naar je neus:
Zo doe je dat!

De allereerste stap is om je bewust te worden van je ademhaling. Let er eens op gedurende de dag, merk je op dat je vaak met je mond open achter je computer zit? Wordt je ’s ochtends wakker met een droge mond? Zit je neus vaak verstopt? Dit zijn allemaal symptomen die aantonen dat je het grote deel van de dag door je mond ademt. 

De tweede tip is om altijd door je neus in én uit te ademen. Gebruik je mond dus verder niet voor het ademen. Een vraag die we dan vaak horen: “Maar mijn neus zit altijd verstopt? Hoe kan ik dan door mijn neus ademen?!”. Lees hier (blog stikstofoxide) hoe je met een simpele oefening je neus kan vrijmaken.

Ook ’s nachts is de neusademhaling essentieel. Je slaap gaat aanzienlijk achteruit als je door je mond ademt, zo kun je daardoor ’s nachts last hebben van snurken, slaapapneu, slapeloosheid, onderbroken slaap, een druk hoofd, nachtmerries of nachtelijk zweten. Maar ook ’s ochtends zijn er problemen, zo zul je nodig moeten plassen, een droge mond hebben bij het wakker worden, vermoeid zijn en kun je een slechte concentratie hebben overdag. Je kunt je mondademhaling vervangen met de neusademhaling door minimaal 3 maanden ’s nachts elke dag je mond af te plakken met papieren tape (wij gebruiken deze). Dit klinkt raar, maar wij en vele anderen zijn fan van deze goedkope en effectieve manier om je ademcentrum te resetten! 

Tip: Als je het eng vindt om ’s nachts je mond direct af te plakken kun je er mee oefenen overdag. Plak je mond af tijdens het werk achter je computer voor een half uurtje om eraan te wennen. Ook kun je de uiteindes van je tape omvouwen zodat je het makkelijk kan verwijderen als je in paniek raakt. 

Vind je dit artikel leuk?

Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on facebook
Deel via Facebook
Share on linkedin
Deel op Linkdin
Share on twitter
Deel op Twitter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.