Walking barefoot

Je voeten… Wat vind je daar nou van? Denk je wel genoeg aan het welzijn van deze twee krachtige lichaamsdelen? We leggen je hier uit waarom het belangrijk is om wat vaker stil te staan (op je blote voeten)! 

Wat is barefoot?

Veel mensen weten niet wat de invloed is van schoenen op je lichaam en looppatroon. Gelukkig zijn er mensen in de wereld die dit wél doen en schoenen ontwikkelen die jou de ‘Barefoot’ ervaring geven! Barefoot betekent letterlijk ‘op je bloten voeten’. Barefoot voortbewegen gaat dus over het nabootsen van een zo natuurlijk mogelijke manier om te lopen waarbij je je voeten alle ruimte geeft om dit goed te doen. Barefoot schoenen zijn daarom extra breed voor natuurlijke stabiliteit, extra dun voor een natuurlijk gevoel en flexibel voor je spieren om kracht uit te oefenen op de meest natuurlijke manier. 

Het probleem wat we tegenkomen bij de meeste mensen is dat ze zwakke voeten hebben door het dragen van hippe sneakers die ‘Motion control’ of ‘Shock absorption’ technieken gebruiken om jou zogenaamd een betere ondersteuning te geven. Dit is echter niet het geval. Schoenen moeten worden ontwikkeld voor je voeten, voeten moeten niet ontwikkelen voor je schoenen & dat is precies wat er met deze huidige technologieën gebeurd. 

Door de smalle breedte van de meeste schoenen krijgen je tenen niet genoeg ruimte om jouw een stabiele houding te geven. Vooral je grote teen (welke heel erg belangrijk is voor balans) wordt in het nauw geduwd. Ook verlies je door de dikke zolen de terugkoppeling van de grond naar je hersenen en heeft je voet moeite met corrigeren van je houding door het gebrek aan flexibiliteit van de schoen. 

Je voeten bestaan uit 26 botten, 33 gewrichten en meer 100 spieren, ligamenten en pezen. Het is dus belangrijk dat we goed met deze krachtige stappers om gaan. Zo wordt je weer één met je natuurlijke houding en kun je veel blessures voorkomen!  

 

Gezonde voeten zijn...

Stabiel

Je voeten zijn vaak het enige wat de grond raken en zijn daarom je anker. Ze zorgen voor veerkracht en balans gedurende de dag.

Sensorisch

Je voeten zijn net zo gevoelig als je handen.  Dit gevoel is heel belangrijk omdat het de hersenen verteld hoeveel kracht er nodig is in de voeten wat zorgt voor een verandering in de vorm van voortbewegen. Als je dit gevoel weghaalt, zoals bij normale schoenen met een dikke zool, zul je de grond harder raken (want je hersenen willen graag informatie over de kracht) en zul je grotere stappen nemen. Dit zorgt allemaal voor extra moeite om een gezonde manier van bewegen aan te nemen.  

Sterk

Het gaat dan vooral om je grote teen, deze geeft het meeste ondersteuning tijdens voortbewegen. De voeten zijn ontwikkeld om af te zetten vanaf de bal van je voet en grote teen.

De video hieronder van VivoBarefoot legt heel simpel uit of jouw voeten gelukkig zijn of niet. 

Let's check: Heb jij aangetaste (compromised), normale of natuurlijke voeten?

Heb jij gezonde voeten?

Belangrijk bij een natuurlijke vorm van je voet is het volgende:

  • Je grote teen en je ‘wijsvinger’ teen zijn even lang.
  • Je grote teen is recht en 4x zo dik als je andere tenen.
  • Je Talus bot is flexibel en sterk. Dit zorgt voor natuurlijke ‘shock absorption’ en kan de voet vastzetten indien nodig. 
  • Je voet is breed (waaier-vormig), flexibel en gevoelig. 

Natuurlijke houding

Een natuurlijke houding is met de borst vooruit, schouders naar achteren en heupen naar voren. Je staat rechtop en maakt je lang (doe alsof iemand een touwtje aan je kruin heeft vastgemaakt en er ligt aan trekt.) Buig je knieën ligt en zet ze niet op slot. Relax je schouders. Hoe voelt dat? 

Probeer deze houding gedurende de dag zo vaak mogelijk te corrigeren, zo wordt je je bewust van je eigen houding en zul je op den duur nieuwe hersenbanen creëren zodat je automatisch de natuurlijke houding aanneemt zonder er bewust over na te denken! 

IMG_1903

Wandelen

Als je de natuurlijke houding onder de knie hebt, kun je verder met het natuurlijk wandelen. Hierbij gebruik je een korte pas, waarbij je op je voorvoet loopt, niet je hiel. Oefen met het patroon waarbij je kleine teen eerst de grond raakt, je daarna afrolt naar de binnenzijde van je voet en pas als laatste de grond raakt met je hiel. Zorg voor een voorvoet pas door je knieën vooruit te bewegen en niet op en neer. 

Een aantal voordelen van barefoot lopen

pexels-olya-kobruseva-8908880

Squatten

Naast het oefenen met natuurlijk wandelen kun je ook sterker worden door te squatten. Dan bedoelen we niet het squatten wat men doet om sterkere bovenbenen te krijgen, maar we bedoelen zo diep mogelijk squat-positie aan te nemen en deze houding voor langere tijd vol te houden.  Zo herbouw je de natuurlijke kracht en normale beweging van je lichaam.

De squat is namelijk onze natuurlijke rustpositie. Het oefenen van een diepe squat verbeterd je enkel, hip en ruggenmerg mobiliteit. Het doel is om je hielen op de vloer te houden wanneer je je billen zo dicht mogelijk bij de grond beweegt. 

Zit minder, squat meer.

pexels-mart-production-8032754 (1)

Rennen

Je kunt pas barefoot rennen wanneer je barefoot kan wandelen. Je voeten moet weer één zijn met de grond, alleen dan kun je blessures voorkomen tijdens het rennen.

Als je rent kost het je lichaam namelijk veel kracht om de schok (2x je lichaamsgewicht) te absorberen. De voetbogen en enkels absorberen 52% van dit gewicht, alleen als je op de juiste manier voortbeweegt! Op een natuurlijke manier voortbewegen betekent dat je niet gebruik maakt van de zogenaamde heel strike (je hiel raakt eerst de grond, waarna je afwikkelt). Als je namelijk rent met de heel strike zullen je knieën en heupen de grootste schok van het rennen opvangen, dit leidt tot de welbekende hardloopblessures & dat wil je dus niet! 

  • Natuurlijk leren rennen kan door het ontwikkelen van een betere techniek met:
  • Een rechte houding (zoals eerder omschreven).
  • Een snel ritme van 170-185 stappen per minuut.
  • Ontspanning. Bewegen moet onbewust plaatsvinden, ontspan dus en geniet van je beweging. 

Een tweede oefening om je ren-techniek te verbeteren is door te springen. Vaker springen geeft je een licht en elastisch gevoel. Dit kun je weer gebruiken bij het rennen.

pexels-ben-mack-5326903

How to video's

Vind je dit artikel leuk?

Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on facebook
Deel via Facebook
Share on linkedin
Deel op Linkdin
Share on twitter
Deel op Twitter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.